במחקר שערך ג'ון גוטמן באלפי זוגות נמצאו מרכיבים רבים המנבאים שביעות רצון, יציבות וחוסן במערכת הזוגית.
ישנם כ 40 מרכיבים וכל אדם יתבונן בשעת קריאה ואחריה בעצמו ובמערכת הזוגיות שלו וידע היכן חוזקותיו וחולשותיו:
המרכיבים האישיים אותם מביא כל אחד במני הזוג לנישואין ויש להם השפעה על שי"ח:
• מגובשות: אדם שיודע מאין בא ולאן הולך, מתוכנן, מכוון.
מגובשות מורכבת מ 4 חלקים:
• יחודיות: אני והעולם, תחושה מודעת של מיוחדות. בתחילה האדם מחובר להוריו ומתייחס לעולם דרכם, אח"כ מתפתח אצלו מרכז אישי ייחודי של אמונות, דעות מחשבות ורגשות נפרדים.
• שלמות: מציאות שבה החלקים שבנפש האדם חיים בשלום זה עם זה ולא בסתירות. האדם מרגיש יחידה את ללא פיצול, שלם.
• רציפות: אחידות שמירת הקשר בין מה שהייתי למה שאני ומה שאהיה, תחושה
של קביעות באישיות.
• שייכות חברתית: משפיה, קהילה, עיר... האדם יוצר תחושה של שייכות וקשר לאידיאלים ולערכים ומעניק לעצמו בכך ביטחון.
•
• נוירוטיות: (חרדתיות) אדם חרדתי לא מסוגל לנהל דיאלוג או לשמוע משהו אחר מדעותיו.
אנשים נוירוטיים מתקשים לנהל נישואי שי"ח כי קשה לשוחח איתם, נוקשים ומקובעים בחשיבתם. אדם במצב של חרדתיות נמוכה, יתקשר ויהיה מוכן לשמוע דעות הפוכות משלו ללא חשש.
• יציבות תעסוקתית, סדר יום: בייחוד אצל הגבר, משפיעה על תחושת הביטחון בבית.
היכולת של בן/בת הזוג לחזות מראש כמה צעדים קדימה את התנהגותו של בן/בת זוגו
יוצרת מציאות שאפשר לתכנן איתו. זה קרוב ביותר לצרכים הביולוגיים של האדם-הצורך בבטחון. כשהביטחון נפגע, בן הזוג עלול להגיב לכך קשה.
• יציבות בית הורים: גדילת האדם בבית יציב מהוה מרכיב בעל משמעות חזקה לקדם
הצלחה בנישואין. יש השפעה רבה של משפחת המוצא (הורי בני הזוג) על התפתחות
הילדים שלהם.
למרות חשיפת הילד לזוגיות מסוגים אחרים (שכנים, חברים, משפחה קרובה) -
זוגיות ההורים קובעת את עמדותיו הבסיסיות לגבי זוגיות ונישואין, גם בתת מודע.
כבילה: תהליך לא תקין בהפרדות ההורים מהמתבגר.
תהליכי שכפול :(שעתוק) ניתן לראות איך אנשים שגדלו בבית שבו היה חסר להם ביטחון
מנסים למצוא מערכות יחסים בוגרות שיעניקו להם את הביטחון החסר להם מהבית
ובכל זאת מתקשים להרגיש את הביטחון הזה כי התנהגותם לא תאפשר לבן הזוג לתת להם.
הם יצמדו ויפרדו לסירוגין ובן זוגם עלול להתיאש מהם ולדחות אותם, וכך ישכפלו את בית ההורים
וחסר הביטחון שבו.
שלושה עקרונות בסיסיים של השפעת זוגיות ההורים על הילד:
1 הזוגיות אליה נולד הילד היא תבנית העולם בשבילו בתחום זה.
2 הילד מתרגל למסגרת זו מינקותו.
3 תקופת הילדות מעצבת בו את תחושותיו ועמדותיו על העולם,
והוא מפנים את מערכת היחסים של הוריו, לטוב או להפך.
אם הילד הפנים ביקורת על מערכת הזוגיות של הוריו – הוא נמצא בקונפליקט, כי זה מופנם בו
והוא מתנגד לזה. הוא ינסה לבנות זוגיות שונה מזו שבה גדל, אך העמדות שהופנמו בו, צצות
ומשבשות את נסיונותיו.
• הערכה עצמית: העצמי מוגדר באופן שונה בתיאוריות השונות, באופן כללי זוהי מערכת האמונות והעמדות של האדם כלפי עצמו.
2 מושגים ב"עצמי": "דימוי עצמי": הכרת תכונותי.
"ערך עצמי": הערכת תכונות אלו. (חיובי/שלילי ועד כמה)
תיאורית הדיסוננס הקוגנטיבי, צרימה: אדם שיקבל מסר שסותר את הערך העצמי שלו באותו תחום
ידחה את המסר או יעקם אותו, כדי שיתאים לדימוי ולערך העצמי שלו.
יכולה להיות לאדם גם צרימה בין עמדותיו להתנהגותו, כדי להפחית מתח, הוא ישנה את מחשבותיו
וישכנע עצמו להצדיק התנהגויות ואמונות מטופשות ומעשים מזיקים.
• מיקוד שליטה: מי שיש בו מיקוד שליטה פנימית הוא בעל סיכוי טוב יותר לנישואי שי"ח.
הוא יודע לקבל אחריות ונוטה פחות להאשמות.
2 אופני חשיבה: חשיבה קווית – הקלקול הוא בגלל בן/בת הזוג שלי.
חשיבה מעגלית – הבעיה היא של שנינו והכח לשנות אצלינו.
מיקוד שליטה נקרא גם "גרעין קשה" והוא מרכיב בסיסי באישיות.
אדם בעל מיקוד שליטה פנימית, חושב שהשליטה במאורעות אצלו ולכן בהשתדלותו
הוא אחראי על ההצלחות והכשלונות בחייו.
אדם בעל מיקוד שליטה חיצונית חושב שרוב המאורעות בחייו הם תוצאה של גורל/מזל
או בשליטה של אנשים חזקים אחרים. הוא סובר שהתנהגותו אינה יכולה להשפיע על המצב.
• יכולת הענקה רגשית: אנשים שקשה להם להענק רגשית קשה להם יותר לבנות נישואי שי"ח ולהפך.
3 סיבות לקושי בהענקה: א. ניסיון הענקה שנדחה
ב. הענקה שנעשה בה שימוש נגד המעניק.
ג. הדבקת תוית של הטימות רגשית מילדות.
המשך יבוא בעזרת ה' ...
עדי'ה מדריכה כלות ועוסקת בשידוכים.
חוץ מזה גם משוררת ומנגנת ומנחה ערבי נשים רוחניים.
ממליצה גם על הסרטונים: